Drakenpraet November 2020

Geplaatst op 27-11-2020  -  Categorie: Drakenpraet  -  Auteur: NED 438, de Bakker-boys

Ervaringen met een GPS kompas.

Vorig jaar (je weet wel: toen de wereld nog ‘gezond’ was en we gewoon mochten zeilen) keek ik op de Kaagweek naar een start van de Regenbogen.
Verrassend: allemaal keurig op een lijn en met het schot eroverheen.
Ik moet zeggen: ik was verbaasd. Wat bleek: al die mannen hebben een GPS kompas aan boord !

Mede naar aanleiding hiervan en in de verwachting, dat de IDA het besluit om GPS kompassen toe te staan niet veel langer kan tegenhouden, zijn we dit jaar wat gaan oefenen met een dergelijk kompas.

We kregen een SAILMON tot onze beschikking (dank, Kalle Coster !!!) en zijn vroeg in het voorjaar begonnen met het gebruik.

max-1

Als eerste maar even: je zult ongetwijfeld zeggen, dat een GPS kompas niet is toegestaan.
Welnu: de GPS functie kun je uitzetten en dit wordt gelogd en is dus na te kijken.
Alle niet-GPS gerelateerde functies (die blijven uiteraard werken).

Wat zijn de ervaringen ?
De leesbaarheid is echt top ! Ook als stuurman zijn de letters prima te onderscheiden, ook als de zon er op schijnt.
Het gadget wat het meest opvalt en aanspreekt is de startfunctie.
Bij het startschip en het pin-end de positie ingeven middels een toets, waarmee de startlijn vastligt.
Windrichting meten en het kompas geeft aan welke kant van de lijn begunstigd is.
Nog mooier: als de starttijd is vastgelegd geeft het kompas precies aan hoeveel tijd en hoeveel afstand tot de lijn je nog over hebt.
Je moet er wel even wat mee oefenen en met elkaar afspreken hoe je het systeem gebruikt en wie de afroep doet, maar daarna werkt het helemaal top !
Overigens: ik vermoed, dat als iedereen een dergelijk kompas heeft, dat massale early-starts minder zullen voorkomen. 

Leuk is ook, dat de snelheid en je hellingshoek op de display verschijnt. 
We hebben hier nog wat weinig ervaring mee, maar: duidelijk is, dat met name aan de wind de hellingshoek verrekte belangrijk is en weten wat die is, helpt je vooruit in het trimmen en sturen.

En verder ? 
Alle overige functies, die op je bestaande kompas zitten, natuurlijk, maar ook:
je moet er wat voor regelen, maar de historie kan ergens in de Cloud bijgehouden worden.
Leuk om nog eens naar te kijken.

Tot slot: ik kan het niet laten. Je snelheid kunnen aflezen is wel kicken, hoor.
Als je met een dikke bakstagwind en spi op van de golven afragt en een nieuw persoonlijk snelheidsrecord maakt, is toch wel tof.

max-2


Wachten is nog op de goedkeuring van de IDA, maar dat gaat volgens mij volgend jaar echt gebeuren.

Blijf gezond, succes met de voorbereidingen voor volgend jaar en tot op het water.
NED 438, de Bakker-boys,