De NED 160 en NED 185 op de 5th Classic Dragon Regatta
Om de drie jaar wordt op initiatief van de Beierse zeilers van de Chiemsee sinds 2009 de Classic Dragon Regatta gehouden.Tot nu toe in de regio Zuid-Duitsland en Oostenrijk. De deelname is derhalve vooral van zeilers uit die regio’s. Sinds 2018 ook met de NED 160 en NED 185 tijdens de 4th Classic Dragon Regatta op de Wolfgangsee in Oostenrijk. Om meer klassieke Draken uit de Noordelijke vloten (Rheinland, Hamburg, Denen en Zweden) te betrekken was de Flensburger Förde de locatie voor de 5e Classic Regatta. Door Corona twee jaar later dan gepland.
Helaas was de inschrijving van zeilers uit de Noordelijke vloten niet helemaal conform de verwachting. In ieder geval waren de NED 160 en NED 185 er wel met hun aanhang. Totaal namen 19 klassieke Draken deel. (Puur hout, lattenbouw en van vóór 1968). De één nog mooier dan de andere.
De Segler-Vereinigung Flensburg (uit 1910) in de wijk Fahrensodde (tussen Glucksburg en Flensburg Centrum) was de gastvereniging. De Flensburger klassieke jachtbouwer Robbe-Berking de hoofdsponsor, terwijl de lokale Marine Schule ( Vgl Het Koninklijk Instituut voor de Marine te Den Helder) het startschip faciliteerde en het terrein opende voor de deelnemers om er een kijkje te nemen tussen de kadetten. Met dank aan Der Kaiser die het gebouw begin 20e eeuw in volle glorie had laten neerzetten als een waar paleis aan het water voor de Kadetten die er werden opgeleid voor de Hochsee Flotte in aanbouw. Ook de historische grond waar GrossAdmiraal Dönitz na de dood van Hitler tot 24 mei 1945 de leiding had over de nadagen van het Dritte Reich.
Naast oude bekenden van de Wolfgangsee was er nog een oude bekende. Günter Ahlers, ook wel Der Günter mit seiner Latte. (meetlat met markeringen voor giek en spiboom) Günter was 40 jaar lang de IDA klassemeter. Op zijn 80e was het wel mooi geweest. Nu bestuurde hij zijn motorbootje voor de aanwezige pers. Tijdens de prijsuitreiking hebben we hem namens de NDC bedankt met een fles ons bekende ‘Dragon’ wijn voor de 40 jaar die hij als IDA Class Measurer op zijn specifieke wijze heeft ingevuld.
Met twee actieve en zeer behulpzame havenmeesters die de forse kraan en trekker bedienden werd de vloot vlot te water gelaten. Trailers in een loods achter slot. Gründlich und Efficiënt. Helaas waren de openingstoespraken minder efficiënt. Drie heren waren er echt voor gaan zitten om met grote volzinnen de glorie van de SVF en de Draken te bejubelen. Van Johan Anker tot Robbe-Berking en van Ostsee Jolle tot Draak.
Intussen keken de meeste zeilers naar Windfinder, want er dreigde geen wind na de eerste dag. En dat voor een ambitieus programma met een ‘Coastal’ om al wedstrijdvarend de Förde-kusten te bewonderen (dag 1), een dag met drie potten sprint race up & down , een excursiedag met wandeltocht langs de Förde en Marine Schule naar Robbe-Berking en tenslotte een dag met 2x een Olympische driehoek.
De ‘Coastal Race’ was inderdaad een leuke opmaat. Het gaf een goed gevoel hoe de kust invloed had op de windshifts en dat het in het midden soms beter was dan meer naar de kust en omgekeerd. In de 160 kon de viermanscrew ( Philip, Rob, Inky en Youri) ook in alle rust haar draai en posities in de boot vinden.
Met het supportgezelschap (Ferrie, Annelise Roosjen, Jet de KG, Erik en Annemarie ten Kley) werd ’s avonds gedineerd in de oude stad. Een vrolijke boel in de Grosse Strasse van Flensburg met een aaneenschakeling van terrassen met bier- en cocktaildrinkers.
Dag 2 was de dag van ‘hangen en wachten ‘ op wind. Om 14:00 ging de AP met A in de mast. Zo was er tijd om wat rond te kijken aan de Deense kant van de Förde en in het Deense Sønderborg, zo’n 25 km van Flensburg. Aldus kwamen we zonder een mooie pot toch opgewekt op het Regattadinner. Als goede Duitse gewoonte was een groot speenvarken aan het spit gehangen waarvan het mooi gegrilde vlees met Sauerkraut werd geserveerd, aangevuld met pasta’s.
Dag 3 dus de wandeling o.l.v. Herr Vorzitzenden en de rondleiding door gastheer Olivier Berking op de Robbe-Berking werf. Olivier vertelde volop (en lang) over de historie van de 12 Mtr Klasse (De R-B specialisatie) maar sprak (zonder micro) helaas in wollige taal en nogal binnensmonds met een Flensburger accent, zodat de helft van zijn verhaal bij mij niet aankwam. De rondleiding was mooi voor de liefhebbers. Mooi hout, mooi lijmwerk, mooi lakwerk en schepen die gerestaureerd worden. Na een uur wandelen waren we rond lunchtijd aangekomen maar….geen koffie, geen broodje met tegen 14:30 de hongerklop. Dankzij de RIB van Ferrie en de persboot van Günter hoefden we geen uur terug te lopen naar de SVF waar de auto’s stonden, maar helaas was de lokale cateraar op dinsdag gesloten. Het tijdelijk appartement van Philip en Jet bood uitkomst en met een mooi avondwindje zijn de 160 en 185 toch nog even een rakje gaan zeilen.
Dag 4 weer wachten op wind. Maar gelukkig….de thermische wind kwam om 15 u. We konden tot 19:30 u drie potten ‘Up & Down’ afwerken met een mooie bries Bf 3. Het begon op een Regatta te lijken.
Dag 5 was meteen goed. Om 10:45 u van start voor de Olympische driehoeksbaan. Toch ook een mooie variant voor het wedstrijdzeilen. Met 1,5 uur voor het varen van de eerste driehoek werd vlot gestart voor de tweede driehoek. Voor de NED 160 ( Philip, Inky en Youri) was het na de eerste pot wel mooi, mede in anticipatie op een aftrek-race. Jacob, Frits en Sebas in de 185 hadden de smaak goed te pakken en gingen nog even door. De anticipatie van de 160 was goed geweest. De DNC werd doorgehaald. Dus een 8e plek van 19. De stille hoop van Jacob om de 160 met een mooie score voor de 185 in de laatste pot voorbij te gaan in het klassement lukte helaas niet. Een 10e plek ‘overall’ voor de 185. De 160 won wel de race naar de kraan, zodat we met temperaturen boven de 30 C rustig konden aftuigen en inpakken voor de reis terug. Daarna ook genoeg rust en tijd om Jacob en team te helpen met het reisklaar maken van de 185. Rob was inmiddels aangemonsterd bij Erik ten Kley op diens X-45 en al onderweg met schitterend weer en NO wind om in één etappe vanuit Rendsburg naar Oostende te zeilen. Voor Rob en Erik op naar het volgende evenement: het BOK.
Op dag 6, na een vlotte thuisreis, werd op de groepsApp uitgebreid genoteerd dat we allemaal een schitterende week hadden gehad, in een prachtig zeilgebied met bijzonder aardige mede-zeilers en een club die ons graag weer terug wil zien. Hoe leuk kan een regatta voor ‘oud hout’ zijn. En toch weer verbazingwekkend dat de top twee boten allebei een Pedersen & Thussen waren uit de jaren eind ’50. Toeval ? Misschien. Maar die ‘Leuten’ konden ook goed zeilen!
De 6th Classic Dragon Regatta zal in 2024 plaatsvinden in Oostenrijk omdat daar op de meren in de regio Salzburg in de zomer meestal meer wind is dan op de meren in Zuid-Duitsland of Zwitserland. Ook omdat er nogal wat klassieke Draken in Oostenrijk zijn die willen meedoen. Dus voor de NDC-klussers van ‘oud hout’: nog twee jaar de tijd om een restauratie te voltooien.
Philip de KG
NED 160